s m ě r n i c e
ředitele
krajského úřadu
č. SE 03/2006
Směrnice o poskytování
informací Karlovarským krajem
Zpracovatel: |
Ing. Lydie Stráská, odbor kancelář hejtmana
|
|
Rozsah
působnosti: |
krajský úřad |
|
Nabývá účinnosti: |
Počet stran: |
Počet příloh: |
5. 6. 2006 |
6 |
- |
Tímto
předpisem se ruší předpis číslo: |
-
|
Originál předpisu je
uložen: |
Oddělení legislativní a
právní odboru majetkoprávního |
Elektronická podoba
předpisu je uložena na |
Intranetové stránky
krajského úřadu |
Předpis je zveřejněn na
internetových stránkách Karlovarského kraje |
|
Za oddělení legislativní a
právní schválil: |
|
|
Mgr.
Ing. Vladimír Doležal, vedoucí oddělení legislativního a právního |
Vydal: |
|
|
Ing. Roman
Rokůsek, ředitel krajského úřadu
|
Obdrží: |
všichni vedoucí odborů
krajského úřadu |
V souladu s ustanovením § 69 odst.
2 písm. f) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o krajích“), vydávám tuto
Preambule
Karlovarský kraj (dále jen „kraj“) je vyšším
územním samosprávným celkem[1], společenstvím občanů a veřejnoprávní korporací[2]. Jako takový má kraj povinnost informovat o své činnosti, svých
rozhodnutích, o nakládání s veřejnými finančními prostředky, se svým majetkem
apod. své občany i širokou veřejnost[3]. Tato povinnost kraje jako orgánu veřejné správy je zakotvena již v
ústavním pořádku České republiky[4].
Poskytování informací však není pro kraj pouze
zákonnou povinností, je jeho logickým a legitimním vlastním zájmem. Včasné,
profesionální, vstřícné a korektní poskytování informací vytváří image kraje
jako instituce fungující transparentně, efektivně a v nejlepším veřejném zájmu.
Cílem této směrnice je nastavit taková pravidla
vnitřní i vnější komunikace, aby byl kraj vnímán jako správně pracující
instituce, reprezentující svůj region i jeho občany.
Článek I
Úvodní ustanovení
a) „tiskovým oddělením“: Oddělení vnějších vztahů a styku s veřejností odboru
Kancelář hejtmana Krajského úřadu Karlovarského kraj (dále jen „krajský úřad
nebo úřad“),
b) „vedením kraje“: členové Rady kraje a ředitel krajského úřadu,
c) „vedoucím zaměstnancem“: vedoucí odborů a oddělení krajského úřadu,
nebo ředitel organizace zřizované krajem,
d) „žádostí o informaci“: žádost o poskytnutí informace podle zákona
106/1999 Sb.[5],
e) „dotazem“: žádost o informaci podaná jiným způsobem než podle zákona
106/1999 Sb., kterou přijalo tiskové oddělení,
f)
„zjišťováním“: dotaz tiskového
oddělení na pracovníka krajského úřadu či jiného orgánu či organizace kraje,
který určitou informaci v rámci kraje (jeho orgánů či jím zřizovaných
organizací) vytvořil, zpracoval, či do jehož působnosti požadovaná informace
spadá.
Článek
II
Pravomoc zveřejňovat informace
Povinnosti pracovníků krajského úřadu
při zjišťování a zveřejňování informací
a) Povinností každého vedoucího zaměstnance je mít přehled o agendě jemu
svěřeného úseku a o aktuálních tématech. Mezi ně patří přehled o věcech nedávno
realizovaných, o věcech aktuálních včetně stavu jejich rozpracovanosti, a o
věcech plánovaných či předpokládaných v blízké budoucnosti včetně
předpokládaných termínů jejich uskutečnění. To se týká i věcí periodicky se
opakujících, statistických ukazatelů, apod.
i.
Na konci každého kalendářního
roku poskytne na žádost tiskového oddělení stručnou zprávu o činnosti a
důležitých událostech na jeho úseku v uplynulém roce, stejně jako o
předpokládané činnosti na rok nadcházející.
ii. Na konci každého kalendářního měsíce poskytne na žádost tiskového
oddělení stručnou zprávu o činnosti a důležitých událostech v oboru jeho
kompetence v uplynulém měsíci, stejně jako o plán předpokládané činnosti
v měsíci nadcházejícím.
iii. Na vyžádání zpracuje vedoucí zaměstnanec pro tiskové oddělení informace
či případně také náměty na článek, prezentaci apod. (například pro potřeby
měsíčníku Karlovarský kraj, webových stránek kraje, tématických článků,
prezentací, apod.)
b) Pokud pracovník oslovený při zjišťování nemůže danou informaci sdělit, sdělí
alespoň co nejvíce doprovodných informací[6].
V praxi to například znamená, že pokud oslovený pracovník danou informaci
není schopen momentálně sdělit, ale ví, že
i.
tato informace byla již jednou
zveřejněna, odkáže na místo, kde lze tuto informaci získat dálkovým přístupem,
tedy na internetové, intranetové či podobné stránky.
ii. je k dispozici u jiného pracovníka, odkáže tiskové oddělení na něj.
iii. tato informace není prozatím kompletní, např. schválená Zastupitelstvem
či jiným rozhodujícím orgánem kraje, poskytne dostupné podrobnosti této
informace i s upozorněním na její nekompletnost.
iv. tato informace není zatím známa, ale bude známa k určitému okamžiku
v budoucnosti, sdělí termín.
v. na její zpracování v požadovaném rozsahu bude potřeba určitá lhůta,
oznámí tuto lhůtu tiskovému oddělení. Lhůta nesmí být nepřiměřeně dlouhá. Běžné
informace daného úseku dle Článku III odstavce a., tedy např. přehledy,
statistiky, správní akty apod., informace o nedávných, aktuálních či
plánovaných věcech v působnosti daného úseku by měly být podávány bez
prodlení.
vi. tato informace vůbec nespadá do kompetence kraje či jeho orgánů a
organizací, sdělí tuto skutečnost tiskovému oddělení i s odkazem na
instituci, která danou kompetenci má.
vii. tato informace je utajovanou informací[7],
sdělí místo informace tuto skutečnost.
c) Především dotazy jsou časově kritické. Pracovník oslovený při zjišťování
je povinen učinit vše pro to, aby požadovaná informace byla dána tiskovému
oddělení k dispozici v požadovaném termínu a rozsahu. Neschopnost
podat především běžné informace včas poškozuje bezdůvodně zodpovědný úsek i
samotný kraj.
a) jasné, stručné, věcné, co nejvíce srozumitelné i laikům, musejí být
podány s důrazem na to, jak se dotknou života občanů kraje a jaký mají
smysl v reálném životě regionu.
b) vyčerpávající, tj. neopomíjející žádnou logickou náležitost, tedy:
i.
kdo, který orgán, která
instituce koná
ii.
kdy, odkdy, dokdy, termíny
iii.
co učiní, financuje, plánuje,
schvaluje, atp.
iv.
pro jaký účel, efekt, potřebu
v.
komu je určeno, kdo může využít
vi.
jaké si vyžádá náklady přímé,
nepřímé
vii. co bude hrazeno z krajského rozpočtu, co z jiných, co ze strany
občanů
viii. případné další odkazy, srovnání
ix.
grafický materiál (nejlépe
v elektronické podobě), pokud existuje
c) přiměřené, tedy bez přehnaných superlativů, emočně neangažované, apod.
Článek IV
Povinnosti tiskového oddělení
Článek V
Závěrečná ustanovení
V Karlových Varech dne 5. června 2006
Ing.
Roman Rokůsek
ředitel
krajského úřadu
[1] Ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků
[2] Zákon 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), § 1, odst. 1 a 2
[3] Zákon 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
[4] Zákon č. 2/1993 Sb., Listina základních práv a svobod, článek 17, odst. 1 a 5
[5] §§ 13-14 uvedeného zákona
[6] Zákon 106/1999 Sb., § 3 odst. 6: „Doprovodnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která úzce souvisí s požadovanou informací (například informace o její existenci, původu, počtu, důvodu odepření, době, po kterou důvod odepření trvá a kdy bude znovu přezkoumán, a dalších důležitých rysech).“
[7] Utajovaná informace dle zákona 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o bezpečnostní způsobilosti
[8] Zákon 106/1999 Sb., § 5 odst. 1 písm. g) a § 18
[9] Seznam témat vede a aktualizuje tiskové oddělení ve formě elektronického dokumentu
[10] Zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ustanovení §§ 10-13
[11] Zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ustanovení §§ 5a-5d